Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej
w Szaflarach

Niezbędne informacje

Pierwsze opaski bezpieczeństwa już trafiły do uczestników innowacyjnego projektu Małopolski Tele-Anioł. W sumie pod skrzydła Tele-Anioła trafi 10 tysięcy niesamodzielnych osób z całego województwa. Rekrutacja jest ciągle otwarta – można więc zgłaszać swoich bliskich, sąsiadów czy znajomych. Całkowity koszt projektu to ponad 38 mln zł, z czego blisko 32,5 mln zł stanowią środki unijne z Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Małopolskiego na lata 2014-2020.

Małopolski Tele-Anioł to największy projekt tego typu w Polsce. Przypomnijmy, Województwo Małopolskie realizuje go wspólnie z Caritas Diecezji Kieleckiej i Stowarzyszeniem Europejski Instytut Rozwoju Regionalnego z Suchej Beskidzkiej.

By jeszcze skuteczniej dotrzeć z informacją o trwającej rekrutacji do projektu Małopolski Tele-Anioł, samorząd województwa zaprosił do współpracy gminy z całego regionu. Na ten pozytywny apel odpowiedziała blisko setka samorządów. W środę ich przedstawiciele podpisali w Krakowie listy intencyjne, w których zobowiązali się do promocji i pomocy przy projekcie.

Zaprezentowano też po raz pierwszy opaski bezpieczeństwa, które już są już w posiadaniu do pierwszych uczestników Małopolskiego Tele-Anioła. Urządzenie przypomina z wyglądu elektroniczny zegarek, zamiast jednak wyświetlacza, ma trzy przyciski. Najważniejszy jest czerwony guzik z napisem „SOS” – wystarczy go nacisnąć i przytrzymać kilka sekund, żeby automatycznie połączyć się z Centrum Teleopieki, w którym przez 7 dni w tygodniu, 24 godziny na dobę, pracują eksperci (m.in. ratownicy medyczni, psycholodzy), który udzielą potrzebnej pomocy – łącznie z wezwaniem pogotowia. Opaska ma wbudowany mikrofon i głośnik, można więc swobodnie rozmawiać, nie jest do tego potrzebny telefon.

Co ważne, na opaskę bezpieczeństwa można… zadzwonić – urządzenia ma bowiem kartę SIM i indywidualny numer. Żeby odebrać połączenie, osoba posiadająca opaskę musi nacisnąć zielony przycisk (symbol „dymków”) – w ten sposób mogą się z nią skontaktować pracownicy Centrum Teleopieki, ale także np. jej bliscy.

Opaski bezpieczeństwa wyposażone są także w dodatkowe funkcje: czujnik upadku, GPS, lokalizator położenia opaski oraz czujnik tętna. Dodatkowo, naciskając trzeci, żółty przycisk (z symbolem „ludzi”), można odsłuchać komunikat m.in. o aktualnej godzinie oraz liczbie przebytych kroków.

Przypomnijmy, za utworzenie i prowadzenie Centrum Teleopieki, jest odpowiedzialne Stowarzyszenie Europejski Instytut Rozwoju Regionalnego.

Pomoc „szyta” na miarę
Małopolski Tele-Anioł to nie tylko opaska bezpieczeństwa i Centrum Teleopieki. Przez cały okres trwania pilotażu przewidziano również, że część z jego uczestników (ok. 3 216 osób) będzie miała możliwość skorzystania ze specjalnych usług opiekuńczych, które będą świadczone w ich domu – zarówno przez fachowców, jak i w ramach pomocy sąsiedzkiej. To nie tylko pomoc w zabiegach higienicznych, ale także wsparcie w codziennych obowiązkach – zakupach, przygotowaniu posiłków, drobnych porządkach, załatwieniu urzędowych formalności czy dotarciu na wizytę u lekarza. Czasem może być potrzebna tylko krótka rozmowa czy zwyczajny spacer.

Co ważne, każda z tych osób otrzyma pomoc dostosowaną do indywidualnych potrzeb – planuje się, że będzie to ok. 20 godzin miesięcznie przez okres ok. 12 miesięcy. Za tą cześć projektu odpowiada Caritas Diecezji Kieleckiej.

Warto dodać, że w ramach projektu Tele-Anioł przewidziano również serię szkoleń. Specjalistyczne kursy przejdzie 160 opiekunów osób niesamodzielnych i ponad 1,6 tys. sąsiadów z całej Małopolski.

Jak trafić pod skrzydła Tele-Anioła?
W maju do małopolskiego systemu teleopieki zostali włączeniu pierwsi niesamodzielni Małopolanie (ok. 50 osób), a formularze zgłoszeniowe złożyło blisko 300 osób. Rekrutacja trwa jednak dalej – nabór do I tury projektu potrwa do końca października b.r. lub do wyczerpania miejsc. Przypomnijmy – w I naborze do projektu zostanie zakwalifikowanych 5 tysięcy osób niesamodzielnych, z których dodatkowo usługami opiekuńczymi w miejscu zamieszkania zostanie objętych 1 608. Drugi nabór – na taką samą liczbę osób – jest planowany od 1 sierpnia do 31 stycznia 2020 r.
Kandydaci, którzy chcą być objęci opieką Tele-Anioła, muszą mieszkać na terenie województwa małopolskiego oraz być osobami niesamodzielnymi, które ze względu na wiek, stan zdrowia lub niepełnosprawność wymagają opieki lub wsparcia, w związku z niemożnością samodzielnego wykonywania co najmniej jednej z podstawowych czynności dnia codziennego.

Pierwszeństwo udziału w projekcie będą miały osoby z grupy preferowanej do objęcia wsparciem, tj.:

  • osoby z niepełnosprawnościami i osoby niesamodzielne, których dochód nie przekracza 150% właściwego kryterium dochodowego (na osobę samotnie gospodarującą lub osobę w rodzinie), o których mowa w ustawie z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej;
  • osoby lub rodziny zagrożone ubóstwem lub wykluczeniem społecznym doświadczające wielokrotnego wykluczenia społecznego rozumianego jako wykluczenie z powodu więcej niż jednej z przesłanek, o których mowa w rozdziale 3 pkt 15 (współwystępowanie różnych przesłanek) Wytycznych w zakresie realizacji przedsięwzięć w obszarze włączenia społecznego i zwalczania ubóstwa z wykorzystaniem środków Europejskiego Funduszu Społecznego i Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego na lata 2014-2020;
  • osoby o znacznym lub umiarkowanym stopniu niepełnosprawności;
  • osoby z niepełnosprawnością sprzężoną oraz osoby z zaburzeniami psychicznymi, w tym osoby z niepełnosprawnością intelektualną i osoby z całościowymi zaburzeniami rozwojowymi;
  • osoby lub rodziny korzystające z Programu Operacyjnego Pomoc Żywnościowa (zakres wsparcia dla tych osób nie będzie powielał działań, które dana osoba otrzymała w ramach działań towarzyszących, o których mowa w Programie Operacyjnym Pomoc Żywnościowa);
  • osoby lub rodziny zagrożone ubóstwem lub wykluczeniem społecznym w związku z rewitalizacją obszarów zdegradowanych, o których mowa w Wytycznych w zakresie rewitalizacji w programach operacyjnych na lata 2014-2020.do końca października br. Przewiduje się, że w ramach niego zostanie wyłonionych 5 tysięcy niesamodzielnych osób

Gdzie złożyć wniosek?
Formularze zgłoszeniowe można składać:

  1. Osobiście w jednym z miejsc:
  • Dziennik Podawczy Urzędu Marszałkowskiego Województwa Małopolskiego ul. Racławicka 56, 30-017 Kraków (pierwsze wejście od strony ul. Wrocławskiej, parter)
  • Dziennik Podawczy Urzędu Marszałkowskiego Województwa Małopolskiego ul. Basztowa 22, 31-156 Kraków (parter)
  • Sekretariat Departamentu Zdrowia i Polityki Społecznej Urzędu Marszałkowskiego Województwa Małopolskiego ul. Radziwiłłowska 1, 31-026 Kraków (parter)
  • w innych lokalizacjach urzędu marszałkowskiego
  • w biurach projektu z możliwością uzyskania pomocy przy wypełnieniu wniosku po wcześniejszym umówieniu spotkania:
    • Biuro projektu Lidera –ul. Lubelska 23, 30-003 Kraków, tel. 12 61-60-611 e-mail: teleopieka@umwm.pl
    • Biuro projektu Caritas Diecezji Kieleckiej – Zespół Placówek Caritas w Proszowicach ul. Kolejowa 4, 32-100 Proszowice, pok. nr 1, I piętro, tel. 883 316 158
    • Biuro projektu Stowarzyszenia Europejski Instytut Rozwoju Regionalnego ul. Adama Mickiewicza 175, 34-200 Sucha Beskidzka, pok. nr 5 e-mail: teleaniol.malopolska@gmail.com
  1. Za pośrednictwem poczty tradycyjnej (decyduje data wpływu) na adres: Departament Zdrowia i Polityki Społecznej Urząd Marszałkowski Województwa Małopolskiego ul. Racławicka 56, 30-017 Kraków z dopiskiem „Rekrutacja – Małopolski Tele-Anioł”.
  2. Elektronicznie: dla osób, które posiadają kwalifikowany podpis elektroniczny lub profil zaufany za pośrednictwem Elektronicznej Platformy Usług Administracji Publicznej ePUAP na adres skrytki Urzędu Marszałkowskiego Województwa Małopolskiego.

Proces rekrutacji składa się z trzech etapów. W pierwszym – formalnym – na koniec każdego dwutygodniowego cyklu rekrutacji będą weryfikowane formalnie formularze zgłoszeń i tworzone listy rankingowe. Etap 2 to podstawowa ocena sytuacji materialno-życiowej – czyli weryfikacja deklarowanych na etapie rekrutacji formalnej kryteriów, a także ocena czy potrzebne będzie dodatkowe wsparcie w postaci usług opiekuńczych w miejscu zamieszkania. Jeśli faktycznie zostaną one przyznane, uczestnik projektu musi przygotować się na tzw. rozszerzoną ocenę sytuacji materialno-życiowej.

Szczegółowe informacje można znaleźć na stronie https://www.malopolska.pl/teleaniol

Dan kontaktowe do Biura Projektu Małopolski Tele – Anioł to:

Departament Zdrowia i Polityki Społecznej

Urząd Marszałkowski Województwa Małopolskiego

Ul. Lubelska 23, 30-003

Pokój nr 1, parter

Tel. 12 61-60-611

e-mail: teleopieka@malopolska.mw.gov.pl

Adres do korespondencji: ul. Racławicka 56, 30-017 Kraków

Realizatorami Projektu jest Województwo Małopolskie w partnerstwie z Caritas Diecezji Kieleckiej oraz Stowarzyszenie Europejskiego Instytutu Rozwoju Regionalnego, współfinansowany przez Unię Europejską z Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach 9 Osi Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Małopolskiego na lata 2014-2020, Działanie 9.2. Usługi społeczne i zdrowotne, Poddziałanie 9.2.1. Usługi społeczne i zdrowotne w regionie, zakres wparcia: Wsparcie projektów z zakresu teleopieka.

Promujemy: